dinsdag 17 maart 2015

Het vierde leven van de ikea lattenbodem

Ik hou er van om dingen te recyclen. Mooi materiaal dat eigenlijk nog goed is, hergebruiken om het een tweede leven te geven. Wat mij betreft kan dat van alles zijn: stof, hout, piepschuimkorrels..... 
Ik heb al vaker laten zien hoe onze oude ikea lattenbodem Luröy een nieuwe bestemming kreeg. Nu het steeds beter weer wordt om in de tuin te zitten wilde ik deze met jullie delen: lichthouders voor de schutting die je vastzet zonder schroeven of spijkers!



Het idee is eigenlijk super simpel en de uitvoering nog simpeler!
De clou is het plankje tussen de schuttingdelen te klemmen. Dat lukt wanneer je twee delen van de lattenbodem afzaagt (een deel van ongeveer 15-20 cm en een deel van ongeveer 1-2 cm) en ze zo tegen elkaar schroeft dat je zoiets krijgt:


Even voorboren is wel handig en de schroeven vanaf de onderkant er in draaien is natuurlijk het mooist.

Hier zie je drie plankjes aan onze schutting hangen. Het leuke van deze plankjes vind ik dat je ze zo vaak kunt verhangen als je wilt en dat alles zonder dat je gaten of spijkers in je schutting krijgt.


Vooral 's avonds is het effect erg gaaf.


Het hout van de schutting geeft een extra warme kleur aan het kaarslicht.


Oja, en voor de volledigheid nog een overzichtje van de eerdere Ikea hacks van de lattenbodem:
- Een handmade kerststalletje
- Een feestelijke kaarsenplank

2 opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...